Στη Βουλή φέρνει το ζήτημα της χρηματοδότησης των ΜΜΕ ο Αλέξης Τσίπρας, προκειμένου να δοθούν απαντήσεις για την ενημερωτική καμπάνια «Μένουμε Σπίτι» και τα 20 εκατομμύρια ευρώ που μοιράστηκαν. Τα ακριβή ποσά ανά δικαιούχο δεν έχουν δημοσιευτεί, παρά μόνο η λίστα με τα ΜΜΕ που έλαβαν κρατική επιδότηση.
Στα τέλη Απριλίου, και ενώ η Ελλάδα ήταν ακόμα σε καθολικό lockdown λόγω κορονοϊού, ανακοινώθηκε ότι η κυβέρνηση θα εστιάσει στην εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών για τα απαραίτητα μέτρα πρόληψης που πρέπει να λαμβάνονται ενάντια στη διασπορά της νόσου. Έτσι, αποφασίστηκε και έγινε γνωστό –σε απλά λόγια– πως τα ΜΜΕ θα ενισχυθούν με κρατική επιχορήγηση για να ενισχύσουν την προσπάθεια αυτή της ενημέρωσης των πολιτών, καθώς τις επόμενες ημέρες θα ακολουθούσε η σταδιακή άρση των μέτρων απαγόρευσης κυκλοφορίας που ήταν ήδη σε ισχύ από τον Μάρτιο.
Αρχικά (τον Μάρτιο), διατέθηκαν 11 εκατομμύρια ευρώ για την ενημερωτική καμπάνια του κορονοϊού, ενώ τον Απρίλιο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση θα έκανε μία ανάλογη κίνηση ενισχύοντας με εννέα ακόμα εκατομμύρια ευρώ την εκστρατεία επικοινωνίας. Το τελικό ποσό διαμορφώθηκε σε 20 εκατομμύρια ευρώ.
Η σχετική του δήλωση ήταν η εξής:
«Είναι απαραίτητο, στην κρίσιμη φάση της σταδιακής μετάβασης στη "νέα κανονικότητα", να εκπαιδεύσουμε τους πολίτες σε έναν νέο τρόπο ζωής και να τους προφυλάξουμε από την παραπληροφόρηση και τα “fake news”. Διότι, όταν δεν υπάρχει ενημέρωση, θεριεύουν η ανασφάλεια, ο φόβος και ο πανικός. Για τους παραπάνω λόγους, με Κοινή Υπουργική Απόφαση που εκδίδεται σήμερα, η εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης ενισχύεται με εννέα εκατομμύρια ευρώ επιπλέον και διαμορφώνεται σε 20 εκατομμύρια ευρώ συνολικά, ποσό που αντιστοιχεί στο 0,29% των δημοσιονομικών μέτρων που έχουν ληφθεί μέχρι και τον μήνα Απρίλιο».
Πότε και γιατί ξεκίνησαν οι αντιδράσεις
Δεν έλαβαν όλα τα ΜΜΕ μέρος της κρατικής επιχορήγησης και τότε ήταν που ξεκίνησαν οι πρώτες επίσημες αντιδράσεις. Οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, στις 29 Απριλίου, έκαναν λόγο για «προκλητικό αποκλεισμό» εφημερίδων και ιστότοπων από τη διαφημιστική δαπάνη, ζητώντας να δημοσιευτούν αρχικά τα κριτήρια κατανομής.
«Πουθενά δεν προβλέπονται τα κριτήρια κατανομής της διαφημιστικής δαπάνης σε εφημερίδες και ιστότοπους, καθιστώντας την αδιαφανή αυτή διαδικασία προσβλητική για τη συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία του Τύπου» τόνιζαν χαρακτηριστικά οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Απαντώντας για τα κριτήρια, ο κ. Πέτσας απάντησε πριν από λίγες ημέρες, κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών:
«Τα ΜΜΕ που συμμετείχαν στην εκστρατεία καθορίστηκαν με την εφαρμογή τέτοιων αντικειμενικών, ποιοτικών και ποσοτικών κριτηρίων, και πάντα σε σχέση με το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, με γνώμονα τη διαφύλαξη της εγκυρότητας της εκστρατείας και την προστασία της ασφάλειας των πολιτών. Στην εκστρατεία αυτή λήφθηκε ειδική μέριμνα για τις επιχειρήσεις των τοπικών και περιφερειακών Μέσων Ενημέρωσης και προβλέφθηκε ρητά η συμμετοχή τους στην κατανομή της συνολικής δαπάνης, ανά κατηγορία μέσου (έντυπος Τύπος, τηλεοπτικά κανάλια, ραδιοφωνικοί σταθμοί, ιστότοποι (sites) και μέσα κοινωνικής δικτύωσης)».
Η διαφωνία της αξιωματικής αντιπολίτευσης έγκειται όχι στο ότι δόθηκε επιχορήγηση, αλλά στο πώς και πού διατέθηκαν αυτά τα 20 εκατομμύρια. Ζητά δηλαδή να δημοσιευτεί το ακριβές ποσό που έλαβε ο κάθε δικαιούχος.
Ποιος αποφάσισε σε ποια ΜΜΕ θα δοθούν τα χρήματα
Η Initiative, το media shop ανέλαβε να μοιράσει τα χρήματα της καμπάνιας για τον κορονοϊό, με προμήθεια 3%. Στο ερώτημά του γιατί έγινε απευθείας ανάθεση σε ιδιώτη ο κ. Πέτσας είχε απαντήσει:
«Αν κάναμε διαγωνισμό, θα θέλαμε έξι με οκτώ μήνες κατ’ ελάχιστον. Τι νόημα θα είχε να κάναμε την καμπάνια στο τέλος της χρονιάς;»
Απαντώντας ωστόσο εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ, ο πρώην πρόεδρος της Βουλής, Νίκος Βούτσης, έχει κάνει λόγο για:
«Εμμονή της ανάθεσης σε ιδιώτη αντί να την κάνει το κράτος […] Οι αρμόδιες υπηρεσίες θα έπρεπε να κάνουν τον διαμοιρασμό».
Λίστα ΜΜΕ
Η λίστα με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης που έλαβαν κρατική χρηματοδότηση για τα «Μένουμε Σπίτι» και «Μένουμε Ασφαλείς» δόθηκαν στη δημοσιότητα αισίως στις 11 Ιουνίου 2020. Πρόκειται για 1.232 ΜΜΕ.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΛΙΣΤΑ ΕΔΩ
Ορισμένα, λίγα, ΜΜΕ πάντως έχουν ήδη ξεκινήσει να δημοσιεύουν μόνα τους το ακριβές ποσό που έλαβαν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συγκεκριμένη λίστα υπάρχουν και ιστοσελίδες, για παράδειγμα, που δεν είναι στο Μητρώο Online Media.
Πώς θα πληρωθούν τα χρήματα
Το Υπουργείο Οικονομικών θα πληρώσει το κάθε ΜΜΕ κατά εντολή καταχώρησης διαφήμισης από την Initiave.
Ντόρα Μπακογιάννη: Να δημοσιευτούν τα ποσά
Υπέρ του να δημοσιευτούν τα στοιχεία για το πώς μοιράστηκαν τα 20 εκατομμύρια ευρώ στα παραπάνω ΜΜΕ τάχθηκε η Ντόρα Μπακογιάννη.
«Εγώ τουλάχιστον περιμένω ότι πρέπει να δοθούν. Θεωρώ ότι όλα αυτά πρέπει να γίνονται με απόλυτη διαφάνεια. Αυτή είναι η άποψή μου».
Τη δήλωση αυτή έκανε στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1 όπου βρέθηκε σε πάνελ ενημερωτικής εκπομπής και τέθηκε στο τραπέζι της συζήτησης το ζήτημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου