Σελίδες

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ο καιρός

Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2018

Παγκόσμια Ημέρα Ταχυδρομείων



Βρισκόμαστε σε μια εποχή όπου το ίντερνετ μηδενίζει τις αποστάσεις και κάνει την επικοινωνία μας ευκολότερη όσο ποτέ, παραγκωνίζοντας την παραδοσιακή αλληλογραφία. Οι άνθρωποι μιας άλλης εποχής περίμεναν με λαχτάρα τον ερχομό ενός γράμματος από τα «ξένα», κυρίως το οποίο είχε αποστείλει κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο, όπου τις περισσότερες φορές είχε μεταναστεύει μακριά για οικονομικούς λόγους. Επίσης με την αλληλογραφία αποστέλλονταν ευχητήριες κάρτες για τις μεγάλες γιορτές, ή κάρτες με ευχές γενεθλίων. Όπως και να 'χει, γράμματα η κάρτες, είχαν τον γραφικό χαρακτήρα του αποστολέα, ο ποίος έγραφε ο ίδιος το γράμμα ή την κάρτα, «μεταφέροντας», τα συναισθήματα του προς τον παραλήπτη. Πολλοί συνήθιζαν να ψεκάζουν με αρωματικές ουσίες το φύλλο χαρτιού όπου θα αποτύπωναν τις σκέψεις τους, τα συναισθήματα κλπ, για να έχει το «άρωμα τους», ώστε ο παραλήπτης να «αισθανθεί» κοντά του τον αποστολέα, οποίος τις περισσότερες φορές βρισκόταν χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, και δεν τον είχε δει για χρόνια. Πολλές φορές έπεφταν και δάκρυα στο χαρτί που έγραφε ο αποστολέας κι έμεναν μια στάμπες, που μαρτυρούσαν πόσο του έλειπε ο παραλήπτης. Τότε που η επικοινωνία δεν ήταν τόσο εύκολη, η αλληλογραφία ήταν το μόνο μέσον επικοινωνίας με τους ξενιτεμένους, οι παραλήπτες ρωτούσαν καθημερινά τον ταχυδρόμο αν ήρθε κάνα γράμμα από την ξενιτιά, κι έβλεπες μια πικρή απογοήτευση όταν έπαιρναν αρνητική απάντηση. Μα όταν τελικά ερχόταν αυτό το πολυπόθητο γράμμα, η χαρά τους ήταν τόσο μεγάλη, σαν να πήραν το πιο όμορφο δώρο. Αυτή η αίγλη που «ξυπνούσε τις αισθήσεις και τα συναισθήματα», μέσω της παραδοσιακής αλληλογραφίας, δεν υπάρχει πια με τα e-mails, τα sms, και τα μηνύματα στα social media, τα οποία είναι πλέον μια απαραίτητη και καθημερινή συνήθεια, ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, το θεωρούμε κάτι απλό.




Η ιστορία των ταχυδρομείων ξεκινά από πολύ παλιά, όπου οι πρώτοι ταχυδρόμοι ήταν αγγελιοφόροι, οι οποίοι μετέφεραν τα μηνύματα προφορικά. Αργότερα κατέγραφαν τα μηνύματα που έπρεπε να παραδώσουν πάνω σε φύλλα, σε πέτρες, σε φλοιούς δέντρων και σε δέρματα ζώων. Οι πρώτες ταχυδρομικές υπηρεσίες οργανώνονται στην Κίνα, την Αίγυπτο, την Ασσυρία και την Βαβυλωνία. Μας τις περιγράφουν ο Ηρόδοτος κι ο Ξενοφών. Μας αναφέρουν ότι αυτός που συγκρότησε τα αρχαία εκείνα ταχυδρομεία, ήταν ο βασιλιάς Κύρος το 500 π.Χ., ο οποίος ίδρυσε και την Περσική αυτοκρατορία. Στην Ελλάδα γνωρίζουμε ότι ο πρώτος αγγελιοφόρος-ταχυδρόμος ήταν ο θεός Ερμής. Όμως υπό την απουσία μαρτυριών, δεν γνωρίζουμε σήμερα, αν στην αρχαία Ελλάδα, υπήρξε κάποιο οργανωμένο σύστημα ταχυδρομείων. Οι πόλεις επικοινωνούσαν αναμεταξύ τους με αγγελιοφόρους.


Την περίοδο της Τουρκοκρατίας, οι προεστοί επικοινωνούσαν, στέλνοντας μηνύματα με έμπιστα πρόσωπα ή ταξιδιώτες. Επί Οθωμανικής αυτοκρατορίας, είχε συσταθεί ένα έφιππο τάγμα ταχυδρόμων, τους λεγόμενους «τατάρους», χρησιμοποιούταν μόνο για τις επικοινωνιακές ανάγκες της αυτοκρατορίας, ενώ για τους ιδιώτες, συγκρότησαν το τάγμα με τους «πεζοδρόμους», δηλαδή των πεζών ταχυδρόμων, των οποίων τα έξοδα βάρυναν τους πολίτες.






Με την επανάσταση του 1821, γεννήθηκε και η ανάγκη δημιουργίας μιας ταχυδρομικής υπηρεσίας για να εξυπηρετεί τις ανάγκες της Διοίκησης, δημιουργούνται δυο τάγματα κατά πρότυπο των οθωμανικών οι «γραμματοφόροι» και οι «πεζοπόροι». Οι χωρικοί καλούνται να καλύπτουν τα δυσμενή έξοδα των μεταβιβάσεων και αυτό τους φέρνει σε οικονομική δυσχέρεια. Πρόκριτοι και επιχειρηματίες είχαν δημιουργήσει τοπικά ταχυδρομεία, όμως η διαχείριση της αλληλογραφίας ήταν κακή. Παραβίαζαν το απόρρητο και άνοιγαν τους φακέλους, ενώ υπήρχε τεράστια καθυστέρηση στην παράδοση της αλληλογραφίας. Αν κι έγιναν προσπάθειες για την οργάνωση μιας πιο αξιόπιστης και αποδοτικής ταχυδρομικής υπηρεσίας, οι προσπάθειες των, Δημήτριου Υψηλάντη και Ιωάννη Κωλέττη έπεσαν στο κενό. Αυτός που εισακούγεται είναι ο «Γέρος τους Μοριά», Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, έπειτα από εισήγηση του προς την Διοίκηση, το 1823 λειτουργεί ένα τακτικό έφιππο ταχυδρομείο, μια πρώτη σχετικά «οργανωμένη» κάπως ταχυδρομική υπηρεσία. Πως γινόταν η παράδοση της αλληλογραφίας: Οι ταχυδρόμοι πήγαιναν για παράδειγμα από το Ναύπλιο στην Αθήνα, όπου τους περίμεναν οι κάτοικοι. Διάβαζαν τις διευθύνσεις και τα ονόματα των επιστολών, αν κάποιος δεν παραλάμβανε το γράμμα του, αυτό καιγόταν. Από το 1849 ιδρύονται ελληνικά ταχυδρομεία σε περιοχές υπό τουρκική κατοχή, όπως Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα, Αλεξάνδρεια κ.α.






Το γραμματόσημο


Η ιδέα ανήκε στον Άγγλο σερ Ρόουλαν Χίλλ. Ο Χίλλ λοιπόν, βρέθηκε το 1936 σε ένα πανδοχείο, εκεί παρατήρησε ότι η κόρη του πανδοχέα, πήρε το γράμμα στα χέρια της, το οποίο έστειλε ο μνηστήρας της, παρατήρησε τα σημάδια πάνω του, και το επέστρεψε στον ταχυδρόμο με την δικαιολογία ότι δεν έχει χρήματα να πληρώσει το αντίτιμο παραλαβής του. Παραξενεμένος ο Χίλλ ρώτησε την νεαρή κοπέλα γι αυτή της την πράξη, κι εκείνη του είπε ότι με τα γραφικά σημάδια που χε πάνω ο φάκελος πήρε το μήνυμα του μνηστήρα της, χωρίς να πληρώσει γι αυτό. Εκείνη την εποχή ο παραλήπτης έπρεπε να πληρώσει έναν αντίτιμο για να παραλάβει το γράμμα του, πολλοί άφηναν αρκετά γράμματα στα αζήτητα με αποτέλεσμα τα έσοδα των ταχυδρομείων να ολοένα να μειώνονται. Αυτό προβλημάτιζε την πολιτεία η οποία έψαχνε τρόπους να αντιστρέψει αυτό το αρνητικό κλίμα. Ο Χίλλ πρότεινε την δημιουργία φακέλων, με τυπωμένο πάνω τους ένα σταθερό ταχυδρομικό τέλος, το οποίο θα πλήρωνε ο αποστολέας, και για όσους θα χρησιμοποιούσαν δικούς τους φακέλους, πρότεινε μια μικρή ετικέτα, με μια παράσταση η οποία θα επικολλούταν πάνω στον φάκελο, έτσι το 1840 δημιουργείται το γραμματόσημο.









Και λίγη ιστορία ακόμη για τα ελληνικά ταχυδρομεία


Το 1834 ξεκινά για πρώτη φορά η μεταφορά επιστολών προς τα νησιά.


Το 1860 δημιουργείται το πρώτο ελληνικό γραμματόσημο με την κεφαλή του Ερμή και εισάγεται στα ελληνικά ταχυδρομεία.


Το 1869 τα ελληνικά ταχυδρομεία αρχίζουν να χρησιμοποιούν τα τρένα για τις αποστολές τους.


Το 1892 τα ελληνικά ταχυδρομεία αναλαμβάνουν και τηλεφωνικές υπηρεσίες.


Το 1909 συγκροτείται η αγροτική ταχυδρομική υπηρεσία με σκοπό την επικοινωνιακή ένωση της ελληνικής υπαίθρου με τον υπόλοιπο κόσμο.


Το 1940 δημιουργείται η ταχυδρομική υπηρεσία της εκστρατείας, όπου φροντίζει την επικοινωνία με το μέτωπο.


Το 1949 ιδρύεται ο ΟΤΕ για τις τηλεφωνικές υπηρεσίες και τα ταχυδρομεία πλέον αναλαμβάνουν μόνο την αλληλογραφία.


Το 1983 Έρχεται ο ταχυδρομικός κώδικας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: