Σελίδες

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ο καιρός

Παρασκευή 8 Ιουλίου 2011

Δημοσιοποιήθηκε το επικαιροποιημένο μνημόνιο

Δημοσιοποιήθηκε το επικαιροποιημένο μνημόνιο

Περιλαμβάνει αυστηρό χρονοδιάγραμμα και σκληρά μέτρα


Δημοσιοποιήθηκε από το υπουργείο Οικονομικών, το επικαιροποιημένο μνημόνιο το οποίο έχει εγκριθεί από το Eurogroup και περιλαμβάνει το αυστηρό χρονοδιάγραμμα των δεκάδων μέτρων (νομοσχέδια , κ.λπ.), τα οποία πρέπει να υλοποιηθούν έως το τέλος του έτους.

Μεταξύ αυτών, είναι η θέσπιση της «εργασιακής εφεδρείας» στο Δημόσιο έως 12 μήνες και η «αποχώρηση» στη συνέχεια των υπαλλήλων, οι οικονομικοί ελεγκτές στα υπουργεία, η συγχώνευση και κατάργηση φορέων του Δημοσίου, το νέο μισθολόγιο στο Δημόσιο (θα αφορά και στις ΔΕΚΟ) που θα είναι σε αρμονία με τους μισθούς στον ιδιωτικό τομέα, οι αυξήσεις (τουλάχιστον 25%) των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, η περαιτέρω μείωση των ταμείων και η περικοπή επικουρικών συντάξεων, το όριο στις φοροαπαλλαγές, η «στοχοποίηση» μεγάλων εισοδημάτων για την αύξηση των φορολογικών εσόδων, καθώς και η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.


Επισυνάπτεται το ελληνικό κείμενο του επικαιροποιημένου μνημονίου
ΑΝΕΠΙΣΗΜΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΑΓΓΛΙΚΟ2
ΕΛΛΑΔΑ
Μνημόνιο Συνεννόησης
για τις
συγκεκριμένες προϋποθέσεις Οικονομικής Πολιτικής
(τέταρτη επικαιροποίηση)
2 Ιουλίου 2011
Οι τριμηνιαίες εκταμιεύσεις της διμερούς οικονομικής βοήθειας από τα Κράτη-
Μέλη της Ευρωζώνης υπόκεινται σε τριμηνιαίες αξιολογήσεις των προϋποθέσεων
για τη διάρκεια της συμφωνίας. Η αποδέσμευση των δόσεων θα βασίζεται στην
τήρηση των ποσοτικών κριτηρίων επίδοσης και σε μια θετική αξιολόγηση της
προόδου που σημειώθηκε σε σχέση με τα κριτήρια πολιτικής της Απόφασης του
Συμβουλίου 2010/320/E.Ε. της 10 Μαΐου 2010 (όπως έχει τροποποιηθεί· εφεξής
«Απόφαση του Συμβουλίου»), του Μνημονίου Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής
Πολιτικής (ΜΟΧΠ) και του παρόντος Μνημονίου. Τα κριτήρια αυτά
επικαιροποιήθηκαν και εξειδικεύτηκαν περαιτέρω κατά την αξιολόγηση του Μαΐου
2011.
Το Παράρτημα για την παροχή στοιχείων αποτελεί τμήμα του Μνημονίου και το
πόσο καλά έχει τηρηθεί θα εξεταστεί κατά την αξιολόγηση συμμόρφωσης.
Οι αρχές δεσμεύονται να διαβουλεύονται με το προσωπικό της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ για την υιοθέτηση πολιτικών που εμπίπτουν στο
πεδίο του παρόντος Μνημονίου παρέχοντας επαρκή χρόνο για αναθεώρηση. Οι
αρχές θα παρέχουν επίσης όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες για την
παρακολούθηση της προόδου κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματος. 3
Η Κυβέρνηση υποβάλλει μια τριμηνιαία έκθεση σύμφωνα με το άρθρο 4 της
Απόφασης του Συμβουλίου. 4
1 ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ
Επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου για το 2011
Υιοθέτηση επιπρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων για το 2011 με στόχο τη μείωση
του ελλείμματος σε 17 065 εκατομμύρια ευρώ (βλ. Παράρτημα 1) [Q2-2011].
Μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική
Υιοθέτηση από το Κοινοβούλιο της μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής
(εφεξής ΜΠΔΣ) μέχρι το 2015 και υιοθέτηση του σχετικού εφαρμοστικού
νομοσχεδίου. Η ΜΠΔΣ καταγράφει τα μόνιμα μέτρα δημοσιονομικής εξυγίανσης τα
οποία διασφαλίζουν ότι δεν θα υπάρξει υπέρβαση των ορίων για το έλλειμμα την
περίοδο 2011-2015 όπως αυτά έχουν οριστεί από την Απόφαση του Συμβουλίου,
και ότι ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ θα εισέλθει σε μια βιώσιμη πτωτική πορεία. [Q2-
2011]
Η ΜΠΔΣ περιλαμβάνει ειδικότερα:
 συντηρητικές μακροοικονομικές προβλέψεις,
 βασικό σενάριο με προβολές εσόδων και δαπανών για το κράτος και για
τους άλλους κρατικούς φορείς,
 περιγραφή των μόνιμων δημοσιονομικών μέτρων, το χρονοδιάγραμμά
τους και την ποσοτικοποίησή τους,
 ετήσια ανώτατα όρια δαπανών για κάθε υπουργείο και δημοσιονομικούς
στόχους για άλλους φορείς της κυβέρνησης μέχρι το 2015,
 δημοσιονομικές προβολές για τη γενική κυβέρνηση μετά την εφαρμογή
των μέτρων σύμφωνα με τους στόχους για το έλλειμμα και το χρέος,
 πιο μακροπρόθεσμες προβολές για το χρέος στη βάση συντηρητικών
μακροοικονομικών και δημοσιονομικών προβλέψεων και σχεδίων
αποκρατικοποιήσεων. 5
Η ΜΠΔΣ προβλέπει μέτρα δημοσιονομικής εξυγίανσης όπως περιγράφονται στο
παράρτημα 1.
Εκτέλεση του προϋπολογισμού
Η Κυβέρνηση εφαρμόζει αυστηρά τον προϋπολογισμό για το 2011,
συμπεριλαμβανομένων των συμπληρωματικών μέτρων. Η Κυβέρνηση είναι έτοιμη
να προσδιορίσει και να θεσπίσει πρόσθετα μέτρα εάν χρειαστεί για να τηρηθούν τα
ανώτατα όρια του προϋπολογισμού όπως αυτά έχουν οριστεί στην Απόφαση του
Συμβουλίου 2010/320/Ε.Ε. [συνεχές]
Το Υπουργείο Οικονομικών διασφαλίζει τη στενή επίβλεψη των αναλήψεων
δαπανών των φορέων της Κυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένων των νομικών
προσώπων δημόσιου και ιδιωτικού δικαίου, του προϋπολογισμού δημοσίων
επενδύσεων, των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης και των νοσοκομείων, της τοπικής
αυτοδιοίκησης και των δημοσίων επιχειρήσεων, και την αποτελεσματική είσπραξη
φόρων για τη διασφάλιση της επίτευξης των ποσοτικών κριτηρίων του
προγράμματος (Άρθρο 1 (2 και 3) της Απόφασης του Συμβουλίου 2010/320/E.Ε.,
όπως τροποποιήθηκε, και Πίνακας 2 του ΜΟΧΠ). [συνεχές]
Το Υπουργείο Οικονομικών αποδεσμεύει όχι πάνω από το 1/14 των ετήσιων
πιστώσεων του προϋπολογισμού (εκτός από μισθούς, συντάξεις και τόκους) ανά
μήνα σε κάθε υπουργείο. Οι απομένουσες πιστώσεις του προϋπολογισμού δεν θα
αποδεσμεύονται πριν από το Σεπτέμβριο κάθε έτους, και μπορούν να ακυρωθούν
από το Υπουργείο Οικονομικών, ανάλογα με την ανάγκη τήρησης του ανώτατου
ορίου για το έλλειμμα της κυβέρνησης. [συνεχές]
Η Κυβέρνηση θα υιοθετήσει και θα εκτελέσει τον προϋπολογισμό για το 2012 και
για τα επόμενα έτη σύμφωνα με τη ΜΠΔΣ, αυτό το Μνημόνιο και την Απόφαση του
Συμβουλίου 2010/320/E.Ε. 6
2 ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
2.1 Διαχείριση Περιουσιακών Στοιχείων και Αποκρατικοποιήσεις
Η Κυβέρνηση αποκρατικοποιεί περιουσιακά στοιχεία αξίας τουλάχιστον 390 εκατ.
ευρώ, και υιοθετεί ένα πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων [Q2-2011] με στόχο τη
συλλογή τουλάχιστον 15 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι το τέλος του 2012, και
τουλάχιστον 50 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι το τέλος του 2015 (βλέπε την
κατάσταση των περιουσιακών στοιχείων που θα αποκρατικοποιηθούν στο
παράρτημα 3 του ΜΟΧΠ)
Τα έσοδα από την αποκρατικοποίηση χρηματοοικονομικών και μη
χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων θα χρησιμοποιηθούν για την
εξαγορά μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων τίτλων χρέους και δεν
υποκαθιστούν τις προσπάθειες δημοσιονομικής εξυγίανσης. Κατά την
αναδιάρθρωση των κρατικών επιχειρήσεων με σκοπό την προετοιμασία τους για
αποκρατικοποίηση, ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί στην έγκαιρη αντιμετώπιση
θεμάτων παροχής κρατικών ενισχύσεων. [συνεχής]
Ιδρύεται φορέας αποκρατικοποιήσεων με ισχυρή διοίκηση προκειμένου να
επιταχύνει τη διαδικασία αποκρατικοποιήσεων και να εγγυηθεί τη μη αναστρέψιμη
εξέλιξη της διαδικασίας αυτής και την επαγγελματική διαχείριση (βλέπε παράρτημα
2). [Q2-2011]
Η Κυβέρνηση αποκρατικοποιεί περιουσιακά στοιχεία (εισηγμένες και μη εισηγμένες
εταιρίες, παραχωρήσεις και ακίνητα) με στόχο την είσπραξη εσόδων σύμφωνα με
τον παράρτημα 3 του MEFP. [συνεχής]
Η Κυβέρνηση δημοσιεύει κατάσταση των δημόσιων περιουσιακών στοιχείων,
συμπεριλαμβανομένων συμμετοχών σε εισηγμένες και μη εισηγμένες επιχειρήσεις
και εμπορικά αξιοποιήσιμη ακίνητη περιουσία. [Q2-2011] Η κατάσταση αυτή θα 7
συνεχίσει να επικαιροποιείται μέχρι το τέλος του 2011 με στόχο τη διασφάλιση της
πληρότητάς της.
Συστήνεται Γενική Γραμματεία Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας με στόχο τη
βελτίωση της διαχείρισης των ακινήτων, την απαλλαγή τους από τυχόν βάρη και την
προετοιμασία τους για αποκρατικοποίηση. [Ιούλιος 2011]
Η Κυβέρνηση εισάγει νομοθετική ρύθμιση που θα διευκολύνει την προώθηση των
επενδύσεων στον τομέα του τουρισμού (τουριστικά θέρετρα και δευτερεύουσα
τουριστική κατοικία). Η νομοθετική αυτή ρύθμιση, μαζί με το νομοσχέδιο για τις
χρήσεις γης θα επιτρέψουν την επιτάχυνση της διαδικασίας αποκρατικοποίησης
των χαρτοφυλακίων γης που διαχειρίζεται η εταιρία Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα
(ETA). [Αύγουστος 2011]
Η Κυβέρνηση εισάγει νομικό πλαίσιο που επιτρέπει το ταχύ καθορισμό χρήσεων γης
και επιταχύνει την καταγραφή των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων του Δημοσίου. [Q3-
2011]
2.2 Καταπολέμηση της σπατάλης στις δημόσιες επιχειρήσεις και σε άλλους
δημόσιους φορείς
Νομοθεσία για την κατάργηση, συγχώνευση και συρρίκνωση μη βιώσιμων φορέων
θα κατατεθεί από την Κυβέρνηση [Ιούλιος2011] και θα υιοθετηθεί από το
κοινοβούλιο [μέσα Αυγούστου 2011]. Μεταξύ άλλων, η νομοθεσία θα αφορά
μεγάλους φορείς που θα κλείσουν και των οποίων οι αρμοδιότητες θα
μεταφερθούν, και φορείς που θα συγχωνευθούν ή θα μειωθεί σημαντικά το
μέγεθός τους: ΚΕΔ
1
, ETA
2
, ΟΔΔΥ,
3
Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας, EOΜMEX
4
, ΙΓΜΕ,
5
1
Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου.
2
Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα
3
Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Υλικού.
4
Ελληνικός Οργανισμός Μικρο Μεσαίων Επιχειρήσεων και Χειροτεχνίας.
5
Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών.8
(κατάργηση), OΣΚ
6
, ΔΕΠANOM
7
, THEMIS
8
, ΕΘΙΑΓΕ,
9
ΔΗΜΗΤΡΑ
10
(συγχώνευση), ΕΡΤ
11
(μείωση μεγέθους). [Q3-2011]
Η Κυβέρνηση λαμβάνει μέτρα με στόχο τη μείωση των προμηθειών και των
δαπανών προς τρίτους στις δημόσιες επιχειρήσεις, την αναθεώρηση των τελών, τη
δημιουργία νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και τη μείωση των δαπανών για
το προσωπικό μέσω της ολοκλήρωσης και της εφαρμογής ενός σχεδίου μείωσης του
προσωπικού [Q3-2011]. Το πλεονάζον προσωπικό που δεν μπορεί να μεταταχθεί
σύμφωνα με τον κανόνα της 1 πρόσληψης για κάθε 5 αποχωρήσεις (1 προς 10 για
το 2011) θα αντιμετωπισθεί με μη εθελοντικές αποχωρήσεις και μέσω της
δημιουργίας εργασιακής εφεδρείας (απόθεμα εργατικού δυναμικού). Ο κανόνας
αυτός εφαρμόζεται χωρίς κλαδικές εξαιρέσεις και ισχύει και για το προσωπικό που
μετατάσσεται από δημόσιες επιχειρήσεις σε άλλους φορείς της κυβέρνησης μετά
την εξέταση των επαγγελματικών του προσόντων από τον ΑΣΕΠ με βάση τα τακτικά
του κριτήρια. Οι εργαζόμενοι που μπαίνουν σε εργασιακή εφεδρεία θα αμείβονται
με το 60% του μισθού τους (εξαιρούνται οι υπερωρίες και άλλες επιπρόσθετες
αμοιβές) για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο από 12 μήνες, κατόπιν του οποίου
θα αποχωρούν [συνεχές με έναρξη από το Q3-2011].
Οι τιμές των εισιτηρίων στον ΟΑΣΑ και στον ΟΣΕ καθώς και σε άλλες δημόσιες
επιχειρήσεις θα αυξηθούν κατά τουλάχιστον 25%. [Q1-2013]
2.3 Φορολογική μεταρρύθμιση και μεταρρυθμίσεις στη διαχείριση εσόδων
Σύμφωνα με το πρόσφατο σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της
φοροδιαφυγής, η Κυβέρνηση θα εντείνει τους ελέγχους των μεγάλων
φορολογουμένων, των φορολογούμενων με μεγάλη περιουσία και των
αυτοαπασχολούμενων και θα επιταχύνει την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων φόρων.
Η πρόοδος θα παρακολουθείται με ποσοτικούς δείκτες. [συνεχές]
6
Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων.
7
Δημόσια Επιχείρηση Ανέγερσης Νοσηλευτικών Μονάδων.
8
Οργανισμός ανέγερσης δικαστικών μεγάρων και φυλακών.
9
Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικής Έρευνας.
10
Οργανισμός Γεωργικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Απασχόλησης «Δήμητρα».
11
Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση9
Για την απλοποίηση του φορολογικού συστήματος, τη βελτίωση της φορολογικής
διοίκησης, και για την επίτευξη δικαιότερης φορολογίας, η Κυβέρνηση
 διευρύνει τη βάση για το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων με τον
περιορισμό της εφαρμογής του βασικού επιδόματος, εισάγοντας ανώτατο
όριο στις φοροαπαλλαγές [Ιούλιος 2011]
 μεταφέρει μη βασικά αγαθά και υπηρεσίες (εστιατόρια και μπαρ) από τον
μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ στο βασικό συντελεστή ΦΠΑ, [Ιούλιος 2011]
 διευρύνει τη φορολογική βάση της ακίνητης περιουσίας και αυξάνει τους
συντελεστές, [Ιούλιος 2011]
 μειώνει τις φορολογικές δαπάνες που σχετίζονται με επενδύσεις. [με
υπουργική απόφαση τον Ιούλιο του 2011]
Για να αποφευχθεί ότι τα μέτρα για την αύξηση των εσόδων θα οδηγήσουν σε
πρόσθετες δαπάνες της τοπικής αυτοδιοίκησης, η Κυβέρνηση εισάγει μηχανισμούς
για την προσαρμογή των συμφωνιών κατανομής των εσόδων. [Q3-2011]
Για να προάγει τις μεταρρυθμίσεις στη διαχείριση των εσόδων, η Κυβέρνηση θα
 προετοιμάσει ένα στρατηγικό σχέδιο μεσοπρόθεσμων μεταρρυθμίσεων
[Ιούλιος 2011], το οποίο θα θέτει τις προτεραιότητες και το χρονοδιάγραμμα
για τη μεταρρύθμιση της φορολογικής διοίκησης, συμπεριλαμβανομένης της
υιοθέτησης μεθόδων διαχείρισης κινδύνου, της δημιουργίας μιας μονάδας
για μεγάλους φορολογούμενους, της αναδιάρθρωσης των φορολογικών
ελέγχων, της συλλογής ληξιπρόθεσμων χρεών, της επίλυσης διοικητικών
διαφωνιών και της εισαγωγής υπηρεσιών προς τους φορολογούμενους.
 δημιουργήσει μια κεντρική γενική διεύθυνση για τη συγκέντρωση των χρεών
και μία μονάδα για τους φορολογούμενους με μεγάλα εισοδήματα. [Q3-
2011]10
 αναμορφώσει τη διοίκηση σε έναν πιο σύγχρονο λειτουργικά οργανισμό
συμπεριλαμβανομένων του έργου των 5 ομάδων εργασίας που έχουν
διαμορφώσει βραχυπρόθεσμα σχέδια δράσης για την αντιμετώπιση της
φοροδιαφυγής και έχουν εξακριβώσει τα εμπόδια που παρεμποδίζουν την
αποτελεσματική διοίκηση και πρέπει να απομακρυνθούν. [Q3-2011]
 εφαρμόσει το σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής που
ανακοινώθηκε πρόσφατα. [συνεχές]
 απομακρύνει τα εμπόδια για την αποτελεσματική φορολογική διαχείριση
μέσω της εφαρμογής των βασικών μεταρρυθμίσεων του νέου φορολογικού
νόμου, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων επανεκτίμησης των προσόντων
των φορολογικών ελεγκτών και της πρόσληψης νέων φορολογικών ελεγκτών
μέχρι το Q3-2011.
 κάνει λειτουργικό το νέο οργανισμό διαιτησίας και θα καθορίσει μια
ανεξάρτητη ταχύτατη (fast track) διαδικασία επίλυσης των διαφωνιών
προκειμένου να επιλυθούν άμεσα οι μεγάλες περιπτώσεις διαφωνιών
(δηλαδή εντός 90 ημερών). [Q3-2011]
 συγχωνεύσει, μεταφέρει αρμοδιότητες και θα καταργήσει 200 τοπικές ΔΟΥ
που εκτιμήθηκαν ως ανεπαρκείς αρχής γενομένης από το Q3-2011, και με
ολοκλήρωση το Q4-2011.
Για την επιτάχυνση των δικαστικών εφέσεων, η Κυβέρνηση δημιούργησε τη
δυνατότητα οι φορολογικές υποθέσεις να εκδικάζονται σε ειδικά τμήματα για την
εκδίκαση των φορολογικών υποθέσεων (φορολογικά τμήματα), τα οποία
αναμένεται να λειτουργήσουν από το τέλος Σεπτεμβρίου του 2011.
Η Κυβέρνηση θα υιοθετήσει επιπρόσθετα μέτρα για την απλοποίηση του
φορολογικού συστήματος, τη διεύρυνση των φορολογικών βάσεων και τη μείωση
των φορολογικών συντελεστών με τρόπο δημοσιονομικά ουδέτερο. Τα μέτρα αυτά
αφορούν το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων, το φόρο εισοδήματος
επιχειρήσεων και το ΦΠΑ. [ Σεπτέμβριος 2011]11
2.4 Μεταρρυθμίσεις στη διαχείριση των Δημοσίων Οικονομικών
Η Κυβέρνηση εκκαθαρίζει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν συσσωρευτεί μέχρι
το τέλος του 2010 και διασφαλίζει ότι δεν θα συσσωρευτούν ξανά ληξιπρόθεσμες
οφειλές από το Q3-2011 και μετά. Για την ενίσχυση της παρακολούθησης των
δαπανών, η Κυβέρνηση
 υιοθετεί μια απόφαση που καθορίζει τα προσόντα και τις ευθύνες των
οικονομικών υπευθύνων που θα διοριστούν σε όλα τα υπουργεία με την
ευθύνη να εξασφαλίζουν χρηστούς οικονομικούς ελέγχους, [Ιούλιος 2011]
 διορίζει τους οικονομικούς υπευθύνων, [Ιούλιος 2011]
 επιταχύνει τη διαδικασία καθιέρωσης μητρώων ανάληψης υποχρεώσεων.
Θα κάνει λειτουργικά μητρώα που θα καλύπτουν ολόκληρη τη γενική
κυβέρνηση (εξαιρουμένων των μικρότερων φορέων), [Ιούλιος 2011]
 διενεργεί επιθεωρήσεις σε όσα υπουργεία και φορείς της γενικής
κυβέρνησης έχουν τις μεγαλύτερες ληξιπρόθεσμες οφειλές για να
διασφαλίσει την εφαρμογή των μητρώων ανάληψης υποχρεώσεων. Οι
επιθεωρήσεις θα καλύψουν τους φορείς που κατέχουν τουλάχιστον το 75%
των ληξιπρόθεσμων οφειλών, [Ιούλιος 2011]
 δημιουργεί γενικές διευθύνσεις οικονομικών υπηρεσιών σε κάθε υπουργείο.
[Q3-2011]
2.5 Εκσυγχρονισμός της Δημόσιας Διοίκησης
Λειτουργικές αξιολογήσεις
Η Κυβέρνηση αξιολογεί τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης της ανεξάρτητης
λειτουργικής αξιολόγησης της κεντρικής διοίκησης, συμπεριλαμβανομένων και των
συστάσεων επιχειρησιακής πολιτικής. Αυτές οι συστάσεις θα πρέπει να 12
προσδιορίζουν τον τρόπο επίτευξης πιο εκσυγχρονισμένων και αποτελεσματικών
δημόσιων υπηρεσιών, να καθορίζουν σαφείς αρμοδιότητες για τις διευθύνσεις των
υπουργείων, εξαλείφοντας αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων, και βελτιώνοντας
την κινητικότητα εντός και εκτός υπουργείων. [Q2-2011]
Η λειτουργική αξιολόγηση των υφιστάμενων κοινωνικών προγραμμάτων
ολοκληρώνεται. [Q3-2011]
Η Κυβέρνηση αξιολογεί τα αποτελέσματα της δεύτερης και τελικής φάσης της
ανεξάρτητης λειτουργικής αξιολόγησης της κεντρικής διοίκησης. Η Κυβέρνηση
υιοθετεί νομοθεσία και μέτρα για την εφαρμογή των επιχειρησιακών συστάσεων
της πρώτης φάσης της λειτουργικής αξιολόγησης της κεντρικής διοίκησης και της
πλήρους αξιολόγησης των υφιστάμενων κοινωνικών προγραμμάτων. [Q3-2011]
Η Κυβέρνηση αξιολογεί τα αποτελέσματα της δεύτερης και τελικής φάσης της
ανεξάρτητης λειτουργικής αξιολόγησης της κεντρικής διοίκησης. [Q4-2011]
Διαχείριση μισθών και ανθρωπίνων πόρων στο δημόσιο τομέα
Η Κυβέρνηση οριστικοποιεί ένα μεσοπρόθεσμο σχέδιο προγραμματισμού
διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού για την περίοδο μέχρι το 2015 σύμφωνα με τον
κανόνα της 1 πρόσληψης για κάθε 5 αποχωρήσεις (1 προς 10 το 2011). Αυτό το
σχέδιο θα περιλαμβάνει αυστηρότερους κανόνες για το προσωρινό προσωπικό, την
κατάργηση κενών θέσεων εργασίας και την ανακατανομή του εξειδικευμένου
προσωπικού σε τομείς προτεραιότητας λαμβάνοντας υπόψη την επέκταση των
ωρών εργασίας στο δημόσιο τομέα. [Ιούλιος 2011]
Παρουσιάζεται ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης με χρονοδιάγραμμα για την
ολοκλήρωση και εφαρμογή του απλοποιημένου μισθολογικού συστήματος, το
οποίο θα είναι σε αρμονία με τους μισθούς στον ιδιωτικό τομέα, επιτυγχάνοντας
μείωση στο συνολικό μισθολογικό κόστος. Αυτό το σχέδιο βασίζεται στα 13
αποτελέσματα της έκθεσης που δημοσιεύθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών και
την Ενιαία Αρχή Πληρωμών. Η νομοθεσία για το απλοποιημένο μισθολογικό
σύστημα θα υποβληθεί για έγκριση από το Κοινοβούλιο τον Ιούλιο του 2011 και θα
εφαρμοστεί σταδιακά τα επόμενα 3 χρόνια. Οι μισθοί των εργαζομένων στις
δημόσιες επιχειρήσεις θα είναι σε αρμονία με το νέο μισθολόγιο του δημόσιου
τομέα.
Ξεκινάει η δημοσίευση μηνιαίων στοιχείων για τις μετακινήσεις προσωπικού
(προσλήψεις, αποχωρήσεις, μεταθέσεις μεταξύ φορέων) ανάμεσα στα διάφορα
τμήματα της Κυβέρνησης. [Ιούλιος 2011]
Δημόσιες Συμβάσεις
Υιοθετείται νομοθεσία γα την ίδρυση της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων
(ΕΑΔΣ) με την εξουσιοδότηση, τους στόχους, τις αρμοδιότητες, τις εξουσίες και το
χρονοδιάγραμμα για την έναρξη λειτουργίας, σύμφωνα με το σχέδιο δράσης που
συμφωνήθηκε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Νοέμβριο του 2010. [Ιούλιος 2011]
Η Κυβέρνηση ξεκινάει την ανάπτυξη μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας για δημόσιες
συμβάσεις (e-procurement) και θέτει ενδιάμεσα ορόσημα, σύμφωνα με το σχέδιο
δράσης. Αυτό περιλαμβάνει τον έλεγχο της πιλοτικής εφαρμογής (agora.gov.gr), τη
διαθεσιμότητα όλων των λειτουργιών για όλες τις συμβάσεις και την σταδιακή
εφαρμογή της υποχρεωτικής χρήσης του συστήματος ηλεκτρονικών συμβάσεων για
προμήθειες και υπηρεσίες. [Ιούλιος 2011]. Οι συμβάσεις έργων θα προστεθούν
επίσης στην πλατφόρμα ηλεκτρονικών προμηθειών ταχέως.
Πραγματοποιείται μια εμπεριστατωμένη επανεξέταση του συστήματος έννομης
προστασίας κατά των διαδικασιών ανάθεσης και το ρόλο που θα ανατεθεί στην
ΕΑΔΣ, σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. [Q3-2011]
Η Κυβέρνηση προβαίνει σε μια επανεξέταση με σκοπό τον εντοπισμό τρόπων
αύξησης της αποτελεσματικότητας του συστήματος δημοσίων συμβάσεων εκτός της 14
ΕΑΔΣ, όπως ορίζεται στο σχέδιο δράσης. Η επανεξέταση περιλαμβάνει
συμπεράσματα και δράσεις σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. [Ιούλιος
2011]
Η Κυβέρνηση εκδίδει αποφάσεις σχετικά με:
 τη θεσμοθέτηση και τον προσδιορισμό θέσεων εργασίας για το προσωπικό
της ΕΑΔΣ, καθώς και για την οργάνωση των ανθρώπινων πόρων και των
υπηρεσιών της Αρχής, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου σχετικά με την
ΕΑΔΣ
 τον διορισμό των μελών της ΕΑΔΣ. [Q3-2011]
Η ΕΑΔΣ ξεκινάει τη λειτουργία της με τους αναγκαίους πόρους για να εκπληρώσει
την εντολή, τους στόχους, αρμοδιότητες και εξουσίες, όπως ορίζονται στο νόμο για
την ΕΑΔΣ και στο σχέδιο δράσης που συμφωνήθηκε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το
Νοέμβριο του 2010. [Ιανουάριος 2012]
Το πλαίσιο ηλεκτρονικών συμβάσεων είναι πλήρως λειτουργικό, και δημιουργείται
μια κοινή ιστοσελίδα για τη δημοσίευση όλων των διαδικασιών σύναψης
συμβάσεων καθώς και των αποτελεσμάτων τους. [Q2-2012]
2.6 Για την Ολοκλήρωση της Ασφαλιστικής Μεταρρύθμισης
Η Εθνική Αναλογιστική Αρχή (ΕΑΑ) συνεχίζει την παράδοση των μακροχρόνιων με
ορίζοντα το 2060 προβολών συνταξιοδοτικής δαπάνης, σύμφωνα με την
υιοθετηθείσα μεταρρύθμιση. Οι προβολές πρέπει να συμπεριλαμβάνουν τα
μεγαλύτερα ταμεία επικουρικής ασφάλισης (ΕΤΕΑΜ, ΤΕΑΔΥ, ΜΤΠΥ), και να
βασίζονται σε περιεκτικά δεδομένα που θα συλλεχθούν και θα αναλυθούν από την
ΕΑΑ [Q2 - 2011]. Η προβολή θα αξιολογηθεί από τους εταίρους (peer-review) και θα
επικυρωθεί από την Επιτροπή Οικονομικής Πολιτικής της ΕΕ, την Ευρωπαϊκή 15
Επιτροπή, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ. Για τα εναπομείναντα ταμεία επικουρικής
ασφάλισης, ακολουθείται η ίδια διαδικασία. [Q3-2011]
Ο κατάλογος των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων αναθεωρείται και η
κάλυψή του μειώνεται σε κατά μέγιστο 10 τοις εκατό της απασχόλησης. Ο νέος
κατάλογος των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων (Νόμος 3863/2010)
εφαρμόζεται με ισχύ από 1ης Αυγούστου 2011 σε όλους τους υπάρχοντες και τους
μελλοντικούς εργαζόμενους.
Η Κυβέρνηση προχωρεί με μια εις βάθος αναθεώρηση της λειτουργίας των
επικουρικών δημόσιων συνταξιοδοτικών ταμείων, συμπεριλαμβανομένων των
ταμείων προνοίας και καταβολής εφάπαξ. Ο στόχος της αναθεώρησης είναι η
σταθεροποίηση των συνταξιοδοτικών δαπανών, η εξασφάλιση της δημοσιονομικής
ουδετερότητας των συστημάτων αυτών, και η διασφάλιση της μεσοπρόθεσμης και
μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του συστήματος. Η αναθεώρηση επιτυγχάνει:
 περαιτέρω μείωση του αριθμού των υφιστάμενων ταμείων
 την εξάλειψη των ανισορροπιών σε εκείνα τα ταμεία που έχουν ελλείμματα
 τη σταθεροποίηση των τρεχουσών δαπανών σε βιώσιμο επίπεδο, μέσω των
κατάλληλων προσαρμογών που θα γίνουν από 1ης Ιανουαρίου 2012
 τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των επικουρικών ταμείων μέσα από την
αυστηρή σύνδεση εισφορών και παροχών. [Q3-2011]
Η μεταρρύθμιση των επικουρικών ταμείων σχεδιάζεται σε συνεργασία με την
Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ΕΚΤ και ΔΝΤ, και οι αναμενόμενες επιπτώσεις της στην
μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα θα επικυρωθούν από την Επιτροπή Οικονομικής
Πολιτικής της ΕΕ. Οι παράμετροι του νέου “οιονεί κεφαλαιοποιητικού” συστήματος
(notional defined-contribution system) επικουρικών συντάξεων εξασφαλίζουν
μακροπρόθεσμη αναλογιστική ισορροπία, όπως αυτή αξιολογείται από την ΕAA.
[νομοθέτηση: Q3-2011, εφαρμογή: Q1-2012]16
H Κυβέρνηση εντοπίζει τα ασφαλιστικά ταμεία που πληρώνουν εφάπαξ ποσό
συνταξιοδότησης δυσανάλογο με τις καταβαλλόμενες εισφορές [Q3-2011], και
προσαρμόζει τις πληρωμές. [Q4-2011]
Η μεταρρύθμιση συμβάλλει στην επίτευξη των πρωταρχικού στόχου περιορισμού
του συνολικού ποσοστού αύξησης των δαπανών του δημοσίου τομέα για
συνταξιοδότηση (που συμπεριλαμβάνει βασική, ανταποδοτική, επικουρική και κάθε
άλλης μορφής σύνταξη συμπεριλαμβανομένων των εφάπαξ ποσών κατά τη
συνταξιοδότηση), κατά την περίοδο 2009-60, σε κάτω από 2,5 ποσοστιαίες μονάδες
του ΑΕΠ. Αν οι προβλέψεις της ΕΑΑ δείξουν ότι, ακόμη και μετά τις μεταρρυθμίσεις
των ταμείων επικουρικής ασφάλισης, η προβλεπόμενη αύξηση των συνολικών
δημόσιων δαπανών για συντάξεις υπερβαίνει το όριο των 2,5 ποσοστιαίων
μονάδων του ΑΕΠ για την περίοδο 2009-60, η κυβέρνηση θα αναθεωρήσει επίσης
τις παραμέτρους του συστήματος απονομής κύριας σύνταξης που προβλέπεται από
το νόμο 3863/2010. [Q4-2011]
Οι επιτροπές υγείας που έχουν συσταθεί με τον νόμο 3863/2010 θα θέσουν σε
λειτουργία τη σχεδιαζόμενη αναθεώρηση του καθεστώτος αναπηρίας και θα
παραδώσουν μια πρώτη τριμηνιαία έκθεση των δραστηριοτήτων τους στα τέλη του
Δεκεμβρίου 2011. Ο στόχος είναι να μειωθούν οι συντάξεις αναπηρίας σε ποσοστό
που δεν θα υπερβαίνει το 10 τοις εκατό του συνολικού αριθμού των συντάξεων. Για
το σκοπό αυτό, ο ορισμός της αναπηρίας και των σχετικών κανόνων θα
επανεξεταστούν μέχρι τα τέλη Αυγούστου 2011.
Η Κυβέρνηση θέτει σε εφαρμογή τη μεταρρύθμιση των ταμείων επικουρικής
ασφάλισης, με τη συγχώνευση ταμείων και ξεκινώντας τον υπολογισμό των
παροχών, με βάση το νέο «οιονεί κεφαλαιοποιητικό» σύστημα (notional defined
contributions system). Η Κυβέρνηση παγώνει ονομαστικά τις επικουρικές συντάξεις
και μειώνει τα ποσοστά αναπλήρωσης για τα κεκτημένα δικαιώματα σε ταμεία με
ελλείμματα, με βάση την αναλογιστική μελέτη που θα εκπονηθεί από την ΕAA. Σε
περίπτωση που η αναλογιστική μελέτη δεν είναι έτοιμη, τα ποσοστά αναπλήρωσης
μειώνονται, αρχής γενομένης από 1ης Ιανουαρίου 2012, για την αποφυγή17
ελλειμμάτων. Όλα τα ταμεία δημιουργούν ένα ηλεκτρονικό σύστημα ατομικών
λογαριασμών συνταξιοδότησης. [Q1-2012]
Η Τράπεζα της Ελλάδα δεσμεύεται να μην χορηγήσει προνόμια συνταξιοδότησης
στο προσωπικό της και να αναθεωρήσει τις βασικές παραμέτρους του ταμείου
συνταξιοδότησης του προσωπικού της προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με αυτές
του ΙΚΑ.
2.7 Για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος υγείας
Η Κυβέρνηση συνεχίζει να υλοποιεί τη συνολική μεταρρύθμιση του συστήματος
υγείας που ξεκίνησε το 2010 με στόχο τη διατήρηση των δαπανών για τη δημόσια
υγεία στο ή κάτω από 6 τοις εκατό του ΑΕΠ, με παράλληλη διατήρηση της
καθολικής πρόσβασης και της βελτίωσης της ποιότητας της προσφερόμενης
περίθαλψης. Τα μέτρα πολιτικής περιλαμβάνουν την ενοποίηση της πρωτογενούς
περίθαλψης, την ενίσχυση των κεντρικών προμηθειών και των υποδομών
ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στον τομέα της υγείας.
Η Κυβέρνηση συνεχίζει να λαμβάνει μέτρα που θα αποδώσουν εξοικονομήσεις για
φαρμακευτικά προϊόντα τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ σε σχέση με τα επίπεδα το 2010,
εκ των οποίων τουλάχιστον το 1 δισεκατομμύριο ευρώ το 2011. Αυτό θα περιορίσει
κατά μέσο όρο τη δημόσια δαπάνη για φαρμακευτικά προϊόντα εξωνοσοκομειακής
περίθαλψης σε περίπου 1 τοις εκατό του ΑΕΠ (σε αρμονία με το μέσο όρο της ΕΕ)
μέχρι το τέλος του 2012.
Πιο συγκεκριμένα, εφαρμόζονται τα ακόλουθα μέτρα:
Διακυβέρνηση18
Εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 31 και 32 του νόμου 3863/2010. Ειδικότερα,
το Συμβούλιο Συντονισμού Παροχών Υγείας (ΣΥΣΠΥ):
 συνεχίζει τις εργασίες σχετικά με τον καθορισμό νέων κριτηρίων και όρων
για τη σύναψη συμβάσεων από ταμεία κοινωνικής ασφάλισης με όλους τους
παρόχους υγειονομικής περίθαλψης, καθώς και όλων των άλλων δράσεων
που προβλέπονται στο άρθρο 32 με σκοπό την επίτευξη του στόχου μείωσης
των δαπανών.
 εισάγει την από κοινού αγορά ιατρικών υπηρεσιών και υλικών για την
επίτευξη ουσιώδους μείωσης των δαπανών κατά τουλάχιστον 25 τοις εκατό
σε σύγκριση με το 2010, μέσω συμφωνιών τιμής-όγκου. [Ιούλιος 2011]
Η Κυβέρνηση προβαίνει στην εξίσωση του κοινού πακέτου παροχών για τους
ασφαλιζόμενους του ΕΟΠΥΥ, με στόχο την πλήρη εξίσωση των παροχών και των
εισφορών σε όλα τα ταμεία μέχρι το Δεκέμβριο του 2011, και την εναρμόνιση των
εισφορών που καταβάλλονται από τους ασφαλισμένους του ΟΓΑ με εκείνες των
άλλων ασφαλισμένων του EOΠYY, όπως προβλέπεται στην μεσοπρόθεσμη
στρατηγική της δημοσιονομικής πολιτικής. [Ιούλιος 2011]
Λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για να ξεκινήσει τις δραστηριότητές του ο
ΕΟΠΥΥ 6 μήνες μετά την έκδοση του νόμου 3918/2011 όπως είχε προγραμματιστεί,
συμπεριλαμβανομένου και του διορισμού του αναγκαίου και ειδικευμένου
προσωπικού. Για το σκοπό αυτό, η κυβέρνηση δημιουργεί μια επιτροπή επιλογής
και θεσπίζει αντικειμενικά κριτήρια για τη διασφάλιση διαφανών διαδικασιών που
θα διέπουν την επιλογή της διοίκησης του EOΠYY. Τα μέλη της διοίκησης θα πρέπει
να είναι ειδικευμένοι εμπειρογνώμονες αναγνωρισμένου κύρους σε θέματα υγείας,
διαχείρισης και διοίκησης της υγείας. [Ιούλιος 2011]
Ο EOΠYY αρχίσει να λειτουργεί. Το νέο ασφαλιστικό ταμείο θα οδηγήσει σε
σημαντική μείωση του διοικητικού προσωπικού κατά τουλάχιστον 50 τοις εκατό και
των συμβαλλομένων γιατρών κατά τουλάχιστον 25 τοις εκατό σε σύγκριση με το
σύνολο για τα τέσσερα αρχικά ταμεία, από τη συγχώνευση των οποίων 19
δημιουργήθηκε ο ΕΟΠΥΥ. Ο στόχος είναι να επιτευχθεί αναλογία ασθενών ανά
ιατρό, σε αρμονία με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. [Q3-2011]
Η Κυβέρνηση ανακαλεί την αγορανομική διάταξη 40 (17.12.1990) προκειμένου να
καταργηθεί η κατά 0,4 τοις εκατό επί των τιμών χονδρικής πώλησης εισφορά υπέρ
του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου. [Q3-2011]
Υιοθετείται ένα σχέδιο δράσης στις αρχές Νοεμβρίου του 2011, με βάση την τελική
έκθεση της εξειδικευμένης ομάδας εργασίας εμπειρογνωμόνων στον τομέα της
υγείας (βλ. παρακάτω), που θα περιλαμβάνει ένα χρονοδιάγραμμα για
συγκεκριμένες δράσεις. [Q4-2011]
Τιμολόγηση των φαρμάκων και των ιατρικών υπηρεσιών
Η Κυβέρνηση
 συλλέγει τις εκπτώσεις (rebates) από τα φαρμακεία, με πωλήσεις πάνω από
ένα καθορισμένο όριο έναντι των οφειλόμενων πληρωμών στα φαρμακεία.
Συνεχίζει την ίδια πρακτική σε μηνιαία βάση.
 δημοσιεύει τον πλήρη κατάλογο τιμών για τα φάρμακα στην αγορά,
χρησιμοποιώντας ένα νέο μηχανισμό τιμολόγησης, με βάση τις τρεις χώρες της
ΕΕ με τις χαμηλότερες τιμές. Ο κατάλογος θα ενημερώνεται σε τριμηνιαία
βάση.
 άρει τα ανώτατα όρια στις μειώσεις τιμών που επιβλήθηκαν κατά την πρώτη
εισαγωγή της λίστας φαρμάκων. [Q2-2011]
Οι αμοιβές για ιατρικές υπηρεσίες που ανατέθηκαν σε ιδιωτικούς παρόχους θα
αναθεωρηθούν, με στόχο τη μείωση των σχετικών δαπανών κατά τουλάχιστον 15
τοις εκατό το 2011, και κατά επιπλέον 15 τοις εκατό το 2012. [Q4-2011]20
Ξεκινώντας από το 2012, τα περιθώρια κέρδους των φαρμακείων θα υπολογίζονται
ως ένα ενιαίο ποσό ή κατ 'αποκοπή αμοιβή σε συνδυασμό με ένα μικρό περιθώριο
κέρδους με στόχο τη μείωση του συνολικού περιθωρίου κέρδους σε ποσοστό που
να μην ξεπερνά το 15%, συμπεριλαμβανομένων και των πιο ακριβών φαρμάκων,
όπως ορίζονται στο νόμο 3816 / 2010. [Q1-2012]
Συνταγογράφηση και παρακολούθηση
Η Κυβέρνηση
 δημοσιεύει δεσμευτικές κατευθυντήριες γραμμές συνταγογράφησης για
ιατρούς που ορίζονται από τον ΕΟΦ με βάση τις διεθνείς κατευθυντήριες
γραμμές συνταγογράφησης προκειμένου να εξασφαλιστεί μια οικονομικά
αποδοτική χρήση των φαρμάκων. [Ιούλιος 2011]
 δημοσιεύει και επικαιροποιεί διαρκώς το θετικό κατάλογο των φαρμάκων,
μέρος της αξίας των οποίων επιστρέφεται μέσω του συστήματος των τιμών
αναφοράς που αναπτύχθηκε από τον ΕΟΦ. [Q2-2011]
Η Κυβέρνηση θεσπίζει περαιτέρω μέτρα για την επέκταση με οικονομικά αποδοτικό
τρόπο της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης των φαρμάκων, διαγνωστικών
εξετάσεων και ιατρικών παραπομπών σε όλα τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης,
κέντρα υγείας και νοσοκομεία. Σε συμμόρφωση με τους κοινοτικούς κανόνες περί
δημοσίων συμβάσεων, η κυβέρνηση διεξάγει τις απαραίτητες διαδικασίες
υποβολής προσφορών για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου και ενοποιημένου
πληροφοριακού συστήματος υγείας (e-health system). [Q3-2011]
Ο EOΠYY και τα λοιπά ταμεία κοινωνικής ασφάλισης θεσπίζουν διαδικασίες για την
τακτική αξιολόγηση των πληροφοριών που λαμβάνονται μέσω του συστήματος
ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και υποβάλλουν τακτικά εκθέσεις, τουλάχιστον σε
τριμηνιαία βάση, που πρέπει να διαβιβάζονται στις αρμόδιες αρχές του Υπουργείου
Εργασίας, του Υπουργείου Υγείας, του Υπουργείου Οικονομικών και της ΕΛΣΤΑΤ. Η 21
παρακολούθηση και η αξιολόγηση πραγματοποιείται μέσω ειδικής κοινής μονάδας
υπό το ΣΥΣΠΥ. Σχόλια παρέχονται σε κάθε γιατρό, τουλάχιστον κάθε τρίμηνο και
δημοσιεύεται ετήσια έκθεση. Κυρώσεις και ποινές θα επιβάλλονται ως συνεπεία
της αξιολόγησης. [Q4-2011]
Η Κυβέρνηση αρχίζει να συντάσσει εξαμηνιαίες εκθέσεις σχετικά με τη
συνταγογράφηση και κατανάλωση φαρμάκων και διαγνωστικών εξετάσεων. Οι
εκθέσεις αυτές περιλαμβάνουν πληροφορίες σχετικά με την έκπτωση που
λαμβάνεται από τα φαρμακεία και από τις φαρμακευτικές εταιρείες και με τον όγκο
και την αξία των φαρμάκων. Παρέχει μια έκθεση αναπληροφόρησης προς όλους
τους ιατρούς σχετικά με τον όγκο και την αξία των συνταγών τους, τουλάχιστον σε
τριμηνιαία βάση. Εντείνονται τόσο η παρακολούθηση όσο και η αναφορά για
ανάρμοστη συμπεριφορά και σύγκρουση συμφερόντων αναφορικά με τη
συνταγογραφική συμπεριφορά. [Q4-2011]
Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση καλύπτει όλες τις ιατρικές πράξεις (φάρμακα,
παραπομπές, διαγνωστικές εξετάσεις, χειρουργικές επεμβάσεις) τόσο στις μονάδες
του ΕΣΥ όσο και σε αυτές των συμβεβλημένων με τον EOΠYY και τα ταμεία
κοινωνικής ασφάλισης παρόχων υπηρεσιών υγείας. Λεπτομερείς μηνιαίες εκθέσεις
ελέγχου συντάσσονται από τις μονάδες του ΕΣΥ και από τους παρόχους. [Q1-2012]
Η αύξηση της χρήσης των γενόσημων φαρμάκων.
Πρόσθετα μέτρα λαμβάνονται για την προώθηση της χρήσης των γενόσημων
φαρμάκων μέσω:
 υποχρεωτικής ηλεκτρονικής συνταγογράφησης σύμφωνα με τη δραστική ουσία
και όπου είναι διαθέσιμα, των λιγότερο ακριβών γενόσημων φαρμάκων.
 καθορισμού χαμηλότερου ποσοστού συμμετοχής σε γενόσημα φάρμακα που
έχουν σημαντικά χαμηλότερη τιμή από την τιμή αναφοράς (κάτω από το 60 τοις
εκατό της τιμής αναφοράς), με βάση την εμπειρία των άλλων χωρών της ΕΕ.22
 του καθορισμού της ανώτατης τιμής των γενόσημων φαρμάκων στο 60 τοις
εκατό της τιμής των επώνυμων φαρμάκων με παρόμοια δραστική ουσία. [Q2-
2011]
Η Κυβέρνηση θεσπίζει περαιτέρω μέτρα για να εξασφαλιστεί ότι τουλάχιστον το 30
τοις εκατό του όγκου των φαρμάκων που χρησιμοποιούνται από τα δημόσια
νοσοκομεία αποτελείται από γενόσημα φάρμακα με τιμή χαμηλότερη από εκείνη
τόσο των παρόμοιων επώνυμων προϊόντων όσο και των φαρμάκων των οποίων η
περίοδος προστασίας λόγω ευρεσιτεχνίας έχει λήξει, ιδίως καθιστώντας
υποχρεωτικό ότι όλα τα δημόσια νοσοκομεία προμηθεύονται φάρμακα με γνώμονα
τη δραστική ουσία. [Q3-2011]
Περαιτέρω μέτρα εξασφαλίζουν ότι τουλάχιστον το 50 τοις εκατό του όγκου των
φαρμάκων που χρησιμοποιούνται από τα δημόσια νοσοκομεία αποτελείται από
γενόσημα φάρμακα με τιμή χαμηλότερη από εκείνη τόσο των παρόμοιων
επώνυμων προϊόντων όσο και των φαρμάκων των οποίων η περίοδος προστασίας
λόγω ευρεσιτεχνίας έχει λήξει, ιδίως καθιστώντας υποχρεωτικό ότι όλα τα δημόσια
νοσοκομεία προμηθεύονται φάρμακα με γνώμονα τη δραστική ουσία. [Q4-2011]
Παροχή υπηρεσιών από το ΕΣΥ
Ετοιμάζεται ένα σχέδιο αναδιοργάνωσης και αναδιάρθρωσης με βραχυπρόθεσμο
και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, με στόχο να μειωθούν οι υπάρχουσες ανεπάρκειες
αξιοποιώντας οικονομίες κλίμακας και φάσματος, και να βελτιωθεί η ποιότητα της
περίθαλψης των ασθενών. Ο στόχος είναι να μειωθεί το κόστος των νοσοκομείων
τουλάχιστον κατά 10 τοις εκατό το 2011 και κατά ένα επιπλέον 5 τοις εκατό το 2012
πλέον του προηγούμενου έτους. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω:
 ρύθμισης της διαθεσιμότητας των δημόσιων νοσοκομείων, τόσο εντός όσο και
μεταξύ νοσοκομείων που ανήκουν στην ίδια περιοχή και υγειονομική
περιφέρεια.23
 της αναθεώρησης της δραστηριότητας των μικρών νοσοκομείων προς την
κατεύθυνση της εξειδίκευσης σε τομείς όπως η αποκατάσταση, η θεραπεία του
καρκίνου ή η κατευναστική θεραπεία ανάλογα με την περίπτωση.
 της αύξησης της κινητικότητας του προσωπικού υγειονομικής περίθαλψης
(συμπεριλαμβανομένων των ιατρών), εντός και μεταξύ των εγκαταστάσεων και
περιφερειών υγείας.
 της προετοιμασίας ενός συστήματος από κοινού διοίκησης / λειτουργίας σε
περιοχές με περισσότερα του ενός νοσοκομεία, με εξαίρεση τα πανεπιστημιακά
νοσοκομεία. [Q2-2011]
Η Κυβέρνηση θεσπίζει κριτήρια επιλογής για την εξασφάλιση της διαφάνειας των
διαδικασιών που διέπουν την επιλογή της διοίκησης των νοσοκομείων. Τα μέλη θα
πρέπει να είναι πρόσωπα αναγνωρισμένου κύρους στον τομέα της υγείας,
διαχείρισης και διοίκησης μονάδων υγείας. [Q2-2011]
Θεσπίζεται ένα σύστημα για τη σύγκριση των επιδόσεων νοσοκομείων
(benchmarking) με βάση ένα ολοκληρωμένο σύνολο δεικτών. [Q1-2012] Ετήσιες
εκθέσεις θα δημοσιεύονται αρχίζοντας από το τέλος του 2012.
Αμοιβές και διαχείριση των ανθρώπινων πόρων στον τομέα της υγειονομικής
περίθαλψης
Τα Υπουργεία Υγείας και Εργασίας, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών,
ετοιμάζουν ένα πρώτο σχέδιο έκθεσης που παρουσιάζει τη δομή (ηλικία,
ειδικότητα, βαθμό, περιφερειακή κατανομή), τα επίπεδα των αποδοχών
(συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων για τις αμοιβές των Καθηγητών /
Διευθυντών ΕΣΥ και των ιατρών), καθώς και τον όγκο και την δυναμική της
απασχόλησης στα νοσοκομεία, κέντρα υγείας, και τα ταμεία υγειονομικής
περίθαλψης. Η έκθεση αυτή θα επικαιροποιείται κάθε χρόνο και θα χρησιμοποιηθεί
ως εργαλείο σχεδιασμού σε θέματα ανθρώπινου δυναμικού. Η έκθεση για το 2011
θα παρουσιάσει σχέδια για την κατανομή και επανεξέταση των προσόντων των
ανθρώπινων πόρων για την περίοδο έως το 2013 καθώς και για την παροχή24
καθοδήγησης στο εκπαιδευτικό σύστημα. Θα προσδιορίζει ένα σχέδιο για την
ανακατανομή του εξειδικευμένου και του προσωπικού υποστήριξης μέσα στο ΕΣΥ
και τα ταμεία υγείας. [Q3-2011]
Η Κυβέρνηση επεκτείνει την χρήση του συστήματος της ανά επίσκεψη πληρωμής
του ιατρού, το οποίο χρησιμοποιείται σήμερα από τον ΟΑΕΕ, σε όλες τις συμβάσεις
μεταξύ των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης και των ιατρών με τους οποίους αυτά
συμβάλλονται. Ο νέος μηχανισμός πληρωμής αρχίζει, για κάθε νέα σύμβαση που
ανανεώνεται, το 2011 και, για όλες τις συμβάσεις, από το 2012. Καθορίζει έναν
ελάχιστο αριθμό ασθενών ανά ιατρό, με βάση την εμπειρία άλλων Κρατών-μελών
της Ε.Ε. Το νέο σύστημα θα οδηγήσει σε μείωση του συνολικού κόστους
αποζημίωσης (μισθοί και αμοιβές) των γιατρών κατά τουλάχιστον 10 τοις εκατό το
2011, και κατά ένα επιπλέον 15 τοις εκατό το 2012 σε σύγκριση με το προηγούμενο
έτος. [Q3-2011]
Λογιστική και έλεγχος
Σε όλα τα μεγάλα νοσοκομεία θα διοριστούν εσωτερικοί ελεγκτές. [Q3-2011]
Ως το Q2-2011, η Κυβέρνηση ξεκινάει τη δημοσίευση μηνιαίας έκθεσης, με ανάλυση
και περιγραφή λεπτομερών στοιχείων σχετικά με τις δαπάνες υγειονομικής
περίθαλψης από το σύνολο των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης με χρονική
υστέρηση τριών εβδομάδων μετά το τέλος του αντίστοιχου μήνα.
Τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης ξεκινούν τη δημοσίευση μίας ετήσιας έκθεσης για
τη συνταγογράφηση των φαρμάκων. Ατομικές εκθέσεις συνταγογράφησης θα
χρησιμεύουν ως τακτική ανατροφοδότηση σε κάθε ιατρό (τουλάχιστον ανά
εξάμηνο). Η ετήσια έκθεση και οι ατομικές εκθέσεις συνταγογράφησης θα
εξετάζουν τη συνταγογραφική συμπεριφορά με ιδιαίτερη αναφορά στα πιο ακριβά
και πιο χρησιμοποιούμενα φάρμακα. [Q1-2012]25
Μηχανοργάνωση νοσοκομείων και σύστημα παρακολούθησης
Πραγματοποιούνται οι απαραίτητες διαδικασίες διαγωνισμών για την ανάπτυξη
πλήρους και ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος στα νοσοκομεία. [Q3-
2011]
Το Υπουργείο Υγείας ολοκληρώνει το πρόγραμμα της μηχανογράφησης των
νοσοκομείων. Με βάση τη διαδικτυακή πλατφόρμα ESY.net, ολοκληρώνει τη
διαδικασία συγκέντρωσης πληροφοριών. Το Υπουργείο Υγείας, μέσα από μια ειδική
υπηρεσία/μονάδα, συλλέγει και ελέγχει τα δεδομένα και παραδίδει μηνιαίες και
ετήσιες εκθέσεις, οι οποίες δημοσιεύονται. [Q2-2011]
Περαιτέρω μέτρα λαμβάνονται για τη βελτίωση της λογιστικής, της τήρησης βιβλίων
των ιατρικών προμηθειών και των συστημάτων τιμολόγησης, μέσω:
 της ολοκλήρωσης της εισαγωγής του διπλογραφικού λογιστικού συστήματος
σε δεδουλευμένη βάση και την τακτική δημοσίευση των ετήσιων ισολογισμών
όλων των νοσοκομείων.
 τον υπολογισμό των αποθεμάτων και των ροών των ιατρικών προμηθειών σε
όλα τα νοσοκομεία χρησιμοποιώντας το ενιαίο σύστημα κωδικοποίησης για τις
ιατρικές προμήθειες που αναπτύχθηκε από την Επιτροπή Προμηθειών Υγείας
(ΕΠΥ) και το Ερευνητικό Κέντρο Βιολογικών Υλικών (ΕΚΕΒΥΛ), για το σκοπό της
προμήθειας ιατρικού υλικού.
 την έγκαιρη αποστολή δελτίου τιμολόγησης του κόστους θεραπείας (όχι
αργότερα από 2 μήνες) στα ελληνικά ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, σε άλλες
χώρες της ΕΕ και στις ιδιωτικές ασφαλιστικές για τη θεραπεία των
αλλοδαπών/μη κατοίκων. [Q4-2011]
Το πρόγραμμα της μηχανογράφησης των νοσοκομείων επιτρέπει τη μέτρηση της
δραστηριότητας των νοσοκομείων και των ιατρικών κέντρων. Η Κυβέρνηση
προσδιορίζει ένα βασικό σύνολο δεικτών δραστηριότητας και δαπανών, σύμφωνα
με τις βάσεις δεδομένων υγείας της Eurostat, του ΟΟΣΑ και του ΠΟΥ. Η ΕΛΣΤΑΤ 26
ξεκινά την παροχή δεδομένων σύμφωνα με το Σύστημα Εθνικών Λογαριασμών
Υγείας (από κοινού άσκηση συλλογής ερωτηματολογίων). [Q4-2011]
Το πρόγραμμα της μηχανογράφησης των νοσοκομείων επιτρέπει τη δημιουργία
ενός βασικού συστήματος ηλεκτρονικών ιατρικών αρχείων ασθενών. [Q4-2011]
Σε μια ομάδα νοσοκομείων, η κυβέρνηση εφαρμόζει πιλοτικά το σετ των DRGs
(ομοειδείς διαγνωστικές ομάδες) που έχουν αναπτυχθεί, με σκοπό την ανάπτυξη
ενός σύγχρονου νοσοκομειακού κοστολογικού συστήματος για τη σύναψη
συμβάσεων (επί τη βάσει των προσδοκώμενων συμβάσεων μπλοκ (block
contracts)). Για την υποστήριξη της ανάπτυξης των DRGs, η κυβέρνηση αναπτύσσει
κλινικές κατευθυντήριες γραμμές. [Q4-2011]
Συγκέντρωση των προμηθειών
Η Κυβέρνηση θα κινηθεί προς την κατεύθυνση της προμήθειας φαρμάκων και
ιατρικών προϊόντων με συγκεντρωτικό τρόπο για το ΕΣΥ μέσω της Συντονιστικής
Επιτροπής Προμηθειών με την υποστήριξη της Επιτροπής Προδιαγραφών,
χρησιμοποιώντας το ενιαίο σύστημα κωδικοποίησης για τις ιατρικές προμήθειες και
τα φαρμακευτικά προϊόντα. [Q1-2012]
Ανεξάρτητη ομάδα εργασίας εμπειρογνωμόνων για την πολιτική στην υγεία
Η ανεξάρτητη ομάδα εργασίας των εμπειρογνωμόνων για την πολιτική στην υγεία
καταθέτει, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ, ένα
πρώτο σχέδιο της έκθεσης πολιτικής, με συγκεκριμένες συστάσεις σχετικά με τις
πολιτικές που πρέπει να εφαρμοστούν. Η έκθεση και οι προτάσεις πολιτικής
καλύπτουν τους ακόλουθους τομείς:
 διακυβέρνηση του συστήματος υγείας για τη μείωση του κατακερματισμού
του συστήματος.
 χρηματοδότηση: συγκέντρωση, συλλογή και διανομή των κονδυλίων.27
 εναρμόνιση των πακέτων για την υγεία μεταξύ των διαφόρων ταμείων.
 παροχή υπηρεσιών και κίνητρα για τους παρόχους, συμπεριλαμβανομένων:
 ενοποίησης μεταξύ ιδιωτικών και δημόσιων διατάξεων,
 πρωτοβάθμιας περίθαλψης έναντι εξειδικευμένης και νοσοκομειακής
περίθαλψης,
 αποτελεσματικότητας στην παροχή νοσοκομειακών υπηρεσιών,
 φαρμακευτικής κατανάλωσης,
 ανθρώπινων πόρων,
 προτεραιότητες δημόσιας υγείας, προαγωγή της υγείας και πρόληψη των
ασθενειών.
 συλλογή δεδομένων, αξιολόγηση τεχνολογιών υγείας και αξιολόγηση
επιδόσεων.
 μηχανισμοί ελέγχου των δαπανών. [Q2-2011]
Η έκθεση θα περιέχει προκαταρκτικούς ποσοτικούς στόχους στους παραπάνω
τομείς, ώστε να συμβάλει στη διατήρηση των δημόσιων δαπανών για την υγεία –
σταθερά στο ή κάτω από το 6 τοις εκατό του ΑΕΠ. Η ομάδα εργασίας των
εμπειρογνωμόνων για την πολιτική στην υγεία παραδίδει την τελική αναλυτική
έκθεση πολιτικής, με συγκεκριμένες συστάσεις αναφορικά με τις πολιτικές που
πρέπει να εφαρμοστούν. [Q3-2011]
Με βάση την έκθεση αυτή, η κυβέρνηση υιοθετεί ένα σχέδιο δράσης μέχρι τον
Οκτώβριο του 2011, που θα περιλαμβάνει ένα χρονοδιάγραμμα για συγκεκριμένες
δράσεις.
Η ομάδα εργασίας καταθέτει μια έκθεση υλοποίησης, αναθεωρώντας τις πολιτικές
που εφαρμόζονται μέχρι σήμερα. [Q1-2012]

Δεν υπάρχουν σχόλια: