Σήμερα όπως και στο παρελθόν, μιλάμε συχνά για το απροσπέλαστο τοίχος που χωρίζει την Άπω Ανατολή από την Δύση. Έτσι λοιπόν ένας τρόπος για αν κατανοήσουμε τα βιώματα αυτών των λαών είναι το να γνωρίσουμε τον κομφουκιανισμό και τον ταοϊσμό, παραδόσεις που ανάγονται στην εποχή δύο επιφανών ανδρών, του Κομφούκιου (551 - 49 π.Χ.) και του Λάο Τσε (6ος αι πΧ). Πράγματι, η παρουσία της σκέψης των φιλοσόφων αυτών είναι πάντοτε ιδιαίτερα έντονη στην Κίνα, όπως και σε άλλες χώρες της Άπω Ανατολής και σημαδεύει με τον έναν ή τον άλλον τρόπο την ζωή περισσότερων από ενός δις ανθρώπων. Η τριάδα του Ουρανού, της Γης και του ανθρώπου αποτέλεσε εκείνη την εποχή, την βάση για κάθε στοχασμό γύρο από το σύμπαν.
Ο Ουρανός, η Γη και ο άνθρωπος
Ο Ουρανός που απεικονίζεται σαν κύκλος ή σαν κύπελλο, περικλείει τα πάντα και δίνει την ενέργεια ή την πνοή στα όντα που βρίσκονται στην Γη. Αυτή η πνοή γεννά όλα τα πράγματα και κυβερνά την ανάπτυξη και την μεταμόρφωση των πάντων. Ο άνθρωπος τοποθετείται κάτω από τον Ουρανό και πάση στην Γη. Διέπεται από τις ίδιες αρχές ή εθιμοτυπίες, στις οποίες υποτάσσεται όλο το υπόλοιπο σύμπαν και δεν έχει προδιάθεση κυριαρχίας. Οφείλει να σέβεται την κίνηση και τον ρυθμό του Ντάο ή Τάο, το οποίο κυβερνά το σύμπαν και διασφαλίζει την ενότητά του.
Το γιν και το γιανγκ
Η φύση του Ντάο χαρακτηρίζεται από την απόλυτη μοναδικότητα, έχει δύο όψεις, οι οποίες αλληλεπιδρούν και εμφανίζονται στον κόσμο. Πρόκειται για το γιν και το γιανγκ. Το γιν εκπροσωπεί την αρνητική, παθητικά,σκοτεινή και ψυχρή διάσταση της πραγματικότητας, το γιανγκ την θετική δραστήρια και θερμή πλευρά το γιν συμβολίζει το θηλυκό, το γιανγκ το αρσενικό. Ό,τι υπάρχει είναι αποτέλεσμα της ρυθμικής διάδρασης του γιν και του γιανγκ και κάθε ον οφείλει αν επιδιώκει την ενσωμάτωσή του σε αυτά με ορθό τρόπο.
Η αρμονία, εντολή του Ουρανού
Οι μεγάλοι θρυλικοί ήρωες της Κίνας ήταν προφανώς οπαδοί του Ντάο και κατά συνέπεια εξέφραζαν το ιδεώδες του κινέζικου πολιτισμού. Η νομιμότητα των αυτοκρατόρων, οι οποίοι είχαν αναλάβει την ευθύνη της διακυβέρνησης, απαιτούσε από αυτούς υποδειγματική συμπεριφορά. Δεν επιτρεπόταν να διαπράξουν σφάλματα, καθώς έπρεπε να αποτελούν μια από τις εκφάνσεις της αρμονίας μεταξύ του ανθρώπου και της ρυθμικής κίνησης των αρχών του γιν και του γιανγκ. Όσο οι αυτοκράτορες βίωναν αυτήν την αρμονία, η τάξη βασίλευε στην χώρα. Όποτε απομακρύνονταν από αυτήν τους απειλούσε η καταστροφή και η αταξία. Σε παρόμοιες περιόδους, ανακαλείτο η ουράνια εντολή. Όσοι επιθυμούσαν να εγκαθιδρύσουν μια νέα δυναστεία, έπρεπε να αποδείξουν, μέσω της αποτελεσματικότητάς τους και του υποδειγματικού τους βίου, ότι είχαν νέα εντολή.
Η τέχνη της μαντείας
Συνεπώς αυτό που προείχε ήταν να γνωρίζει κανείς με ακρίβεια το ρυθμό του γιν και του γιανγκ. Προκειμένου να ενεργεί σε αλιθηνή αρμονία με το Ντάο, είναι αναγκαίο αν ξέρει κανείς αν το σύμπαν βρίσκεται υπό την επιρροή του γιν ή του γιανγκ. Από αυτό προκείπτει η αναγκαιότητα του καθορισμού ενός ακριβούς ημερολογίου, της ταξινόμησης όλων των στοιχείων, των κατευθύνσεων, των χρωμάτων κλπ έτσι ώστε ο άνθρωπος να μπορέσει πραγματικά να ζήσει μέσα σε αυτήν την αρμονία. Στα παραπάνω προστίθεται η εφαρμογή της μαγείας και της μαντικής τέχνης, μεσω των οποίων ο άνθρωπος επιζητούσε ανέκαθεν να επηρεάσει στην έκβαση των γεγονότων.
Η αρμονία, εντολή του Ουρανού
Οι μεγάλοι θρυλικοί ήρωες της Κίνας ήταν προφανώς οπαδοί του Ντάο και κατά συνέπεια εξέφραζαν το ιδεώδες του κινέζικου πολιτισμού. Η νομιμότητα των αυτοκρατόρων, οι οποίοι είχαν αναλάβει την ευθύνη της διακυβέρνησης, απαιτούσε από αυτούς υποδειγματική συμπεριφορά. Δεν επιτρεπόταν να διαπράξουν σφάλματα, καθώς έπρεπε να αποτελούν μια από τις εκφάνσεις της αρμονίας μεταξύ του ανθρώπου και της ρυθμικής κίνησης των αρχών του γιν και του γιανγκ. Όσο οι αυτοκράτορες βίωναν αυτήν την αρμονία, η τάξη βασίλευε στην χώρα. Όποτε απομακρύνονταν από αυτήν τους απειλούσε η καταστροφή και η αταξία. Σε παρόμοιες περιόδους, ανακαλείτο η ουράνια εντολή. Όσοι επιθυμούσαν να εγκαθιδρύσουν μια νέα δυναστεία, έπρεπε να αποδείξουν, μέσω της αποτελεσματικότητάς τους και του υποδειγματικού τους βίου, ότι είχαν νέα εντολή.
Η τέχνη της μαντείας
Συνεπώς αυτό που προείχε ήταν να γνωρίζει κανείς με ακρίβεια το ρυθμό του γιν και του γιανγκ. Προκειμένου να ενεργεί σε αλιθηνή αρμονία με το Ντάο, είναι αναγκαίο αν ξέρει κανείς αν το σύμπαν βρίσκεται υπό την επιρροή του γιν ή του γιανγκ. Από αυτό προκείπτει η αναγκαιότητα του καθορισμού ενός ακριβούς ημερολογίου, της ταξινόμησης όλων των στοιχείων, των κατευθύνσεων, των χρωμάτων κλπ έτσι ώστε ο άνθρωπος να μπορέσει πραγματικά να ζήσει μέσα σε αυτήν την αρμονία. Στα παραπάνω προστίθεται η εφαρμογή της μαγείας και της μαντικής τέχνης, μεσω των οποίων ο άνθρωπος επιζητούσε ανέκαθεν να επηρεάσει στην έκβαση των γεγονότων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου