Σελίδες

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

ο καιρός

Πέμπτη 8 Ιουλίου 2010

Ο Κομφούκιος και ο κομφουκιανισμός



Τον 5ο ΑΙ.π.Χ η δυναστεία Τσου άρχισε να καταρρέει. Οι δύο τελευταίοι αιώνες αυτή της δυναστείας ονομάζονται "περίοδος των μαχόμενων βασιλείων" . Λίγο πριν αρχίσει αυτή η κατάρρευση ένας άνδρας, ο Κομφούκιος, αντέδρασε στην αξιοθρήνητη κατάσταση της χώρας του, όπου η αρχαία οδός είχε ξεχαστεί.
Το όνομα του Κομφούκιου βγαίνει από το Κουνγκ - φου - τζου "δάσκαλος Κουνγκ". Ο Κομφούκιος προερχόταν από παρακμασμένη οικογένεια ευγενών, ήταν άντρας με ψηλά ιδεώδη ήθελε να ενεργεί αποτελεσματικά στους κόλπους της κυβέρνησης έτσι ώστε η αυτοκρατορική οικογένεια και κατ' επέκταση η Κίνα να ξαναβρεί την παλιά της αίγλη. Καθώς δεν μπορούσε να πραγματοποιήσει το όνειρό του, επέστρεψε στον τόπο του, στην πόλη Λου, για αν αφοσιωθεί στο λειτούργημα του παιδαγωγού. Οι μαθητές του όμως διαιώνισαν τις ιδέες του συλλέγοντας τις σε ένα βιβλίο που ονομάζουμε "Τα Ανάλεκτα του Κομφούκιου" , τα οποία εμπεριέχουν άγνωστα περιστατικά, γνωμικά, σύντομες παραβολές και ρήσεις του δασκάλου τους.

Τα λόγια πρέπει αν συνάδουν με τις πράξεις και οι πράξεις με τα λόγια
Κατά τον Κομφούκιο, για αν μπορέσει να επανέρθει η χώρα στην αρχαία Οδό, έπρεπε η'ονοματοθεσία" να είναι ορθή, δηλαδή ο λόγος να συνάδει με τις πράξεις και οι πράξεις με τον λόγο. Δηλαδή " Ο πρίγκιπας πρέπει να είναι πρίγκιπας, ο υπήκοος να είναι υπήκοος, ο πατέρας να είναι πατέρας, ο γιος αν είναι γιος ... " . Όταν ο πατέρας δεν ενεργεί ως πατέρας, ούτε ο γιος ως γιος επικρατεί αταξία. Κάθε άτομο οφείλει να ενεργεί σύμφωνα με αυτό που είναι και αυτό που είναι αποφασίζεται από τη θέση του στους κόλπους της ανθρώπινης κοινότητας της οποίας ο ρυθμός καθορίζεται, με την σειρά του από τον Ντάο.

Η διδασκαλία περί των πέντε σχέσεων
Η βάση της κομφουκιανής ηθικής συνδέεται με την ουσιώδη έννοια των πέντε σχέσεων: αυτών που συνδέουν τον άρχοντα με τους υπηκόους του, τους γονείς με τα παιδιά, το σύζυγο με την σύζυγο, τους πρεσβύτερους με τους νεότερους και τους φίλους μεταξύ τους. Η τελευταία από αυτές τις σχέσεις που βασίζεται στην ισότητα βιώνεται από το πνεύμα αμοιβαίου σεβασμού. Όσο για τις άλλες, ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην υπακοή και υποταγή από την πλευρά του κατώτερου αλλά και στην καλή προαίρεση και δικαιοσύνη του ανώτερου. Μεταξύ αυτών των πέντε σχέσεων, αυτή που συνδέει τον πατέρα με τα παιδιά του είναι πρωταρχικής σημασίας για τον Κομφούκιο. Εξού και η σπουδαιότητα της υιικής ευσέβειας η οποία πάντα χαρακτήριζε τον κομφουκιανισμό στην Κίνα, αλλά και σε όλες τις χώρες υπό κινεζικά επιρροή.

Η σπουδαιότητα των τύπων
Για να ζήσει ο άνθρωπος με αυτή την ηθική ο Κομφούκιος υπογράμμισε τη σημασία των "τύπων" . Αυτές οι τεχνικές ευγενείας ή εθιμοτυπίας συνιστούν την εξωτερική υποδήλωση της πραγματικής σχέσης του κάθε ανθρώπου με τους άλλους, καθώς και τις θέσεις του μέσα στο σύμπαν. Όταν κανείς συμμορφώνεται με τις επιταγές των τύπων, μπορεί να είναι σίγουρος ότι ενεργεί σύμφωνα με το δέον : έτσι γίνεται "ποιοτικός άνθρωπος" δηλαδή ταυτίζεται με το ιδεώδες της κομφουκιανής ηθικής. Σύμφωνα με τον Κομφούκιο, ο ποιοτικός άνθρωπος είναι και ενάρετος. Ενσαρκώνει το ζεν (γενναιοδωρία) Οι τελετές λοιπόν αποτελούν τις μορφές μέσω των οποίων ο ποιοτικός άνθρωπος εκφράζει τις εσωτερικευμένες του αρετές, ενώ οι τελετουργίες των βοηθού να καλλιεργεί παράλληλα τις αρετές του αυτές. Αργότερα, καθώς η εσωτερική διάσταση του κομφουκιανού ιδεώδους παραχώρησε την θέση της στις εξωτερικές εκδηλώσεις του, η κομφουκιανή ηθική απογυμνώθηκε τελικά από την αληθινή της δύναμη και άνοιξε τον δρόμο στις πολιτικές υπερβάσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια: